Tongkonan, Tau Tau, Ceremonie - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu Tongkonan, Tau Tau, Ceremonie - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu

Tongkonan, Tau Tau, Ceremonie

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

29 Maart 2015 | Indonesië, Rantepao

Met een luxe (nacht) bus komen we om 6 uur 's morgens aan in Rantepao. We komen hier om de cultuur te bekijken van het volk de Toraja's. Zij staan bekend om hun begrafenisrituelen. De doden worden gebalsemd en het kan een jaar of meerdere jaren duren voordat ze worden bijgezet in een graf. Eerst moet er flink worden gespaard om buffels en varkens te kopen die tijdens de 3 of meer dagen durende begrafenisceremonie worden geofferd. De getallen variëren van een paar buffels voor een simpele begrafenis tot minstens 24 buffels voor mensen van stand (soms nog tientallen meer) Varkens worden vaak bij tientallen, soms honderden geofferd. Hoe meer buffels hoe hoger de status. Een sterke buffel kost soms al 30.000 euro. Tja, dan is t even sparen.
We huren een scooter voor 4 dagen en verkennen de eerste ochtend het zuiden van Rantepao. In Lemo zien we de tau tau, poppen van nog geen anderhalve meter, die hoog tegen de rotswand achter een hekje zijn geplaatst. Deze poppen lijken op de overledene en ook hier geldt dat alleen de mensen met een hoge status zich dit kunnen veroorloven. Ook bezoeken we een babygraf. Een premature baby wordt in de holte van een boom geplaatst, zodat als de boom groeit de ziel van de baby meegroeit. We vervolgen onze weg via Kambira, Randanbatu naar Ke'te Kesu. Hier zien we tegen de rotsen oude grafkisten op palen en zowel op de grond als in en op de kisten menselijke schedels en botten. Ook staan hier huisjesgraven, vierkante huisjes op palen waarin de overledene worden bijgezet. Tot slot naar Londa, waar zich een grot diep in de bergen bevindt, met gids en olielamp zien we grafkisten schots en scheef op en onder rotsen staan. Ook hier veel rotsgraven en tau taus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Nog een maand dan begint mijn grote avontuur. Stiekem was ik wel eens een beetje jaloers als Tom over zijn backpackervaringen vertelde. tja, eigenlijk zou ik dat ook wel willen... Met Gerrit maakte ik ook al prachtige reizen, maar die hield toch wel meer van een georganiseerde reis, en ik vond dat ook prima! En ja, wat hebben wij samen veel mooie reizen gemaakt. Van kamperen tot een fantastische reis met onze vrienden Jan en El naar Zuid Afrika. En niet te vergeten onze reizen naar Egypte met de kinderen. Na Gerrit zijn overlijden zijn dit 'Gouden' herinneringen. Tom pikte de boodschap van mijn grote wens om te backpacken op en de bedoeling was dat Tom mij de grondbeginselen van het backpacken in 3 weken zou leren. Hij zette mij aan het werk om eens uit te zoeken waar ik naar toe zou willen. Zijn reisfoto's konden mij wellicht op een idee brengen.... Hihi, ik was wel even zoet.... Op een ochtend werd ik wakker- wellicht na een mooie droom (reis)-met het idee om zelf eerst te gaan backpacken. Wel met de wens dat Tom ook 3 weken zou komen en mij alsnog mooie plekjes zou laten zien. Zo gezegd zo gedaan. Ik vind het reuze spannend, maar heb er onwijs veel zin in. Ik ben nu nog volop bezig met de voorbereidingen, wat erg leuk is. En vandaag dan mijn dagboek aangemaakt. Nog 36 nachtjes slapen

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 14749

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 29 April 2015

huidige reis

Landen bezocht: