Funeral... - Reisverslag uit Batutumonga, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu Funeral... - Reisverslag uit Batutumonga, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu

Funeral...

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

30 Maart 2015 | Indonesië, Batutumonga

Vandaag met de gids en twee Nederlandse dames Betty en Lianne bezoeken we de markt in Rantepao. We krijgen onder andere veel uitleg over de plaatselijke groenten, vruchten, vlees en vis. Daarna zien we de veiling van de buffels die vastgehouden worden met een touw aan een neusring. De varkens liggen op hun zij vastgebonden op bamboerrekjes totdat ze verkocht worden. Ik vind het allemaal wel even om te slikken..
Nu naar de begrafenisceremonie. We nemen suiker en sigaretten mee voor de nabestaanden. De gids stelt ons voor en we nemen plaats tussen de familie. In een soort rechthoekige opstelling zie ik aan de lange zijden Tongkonans, met daarvoor zitplaatsen voor alle gasten. Aan de kopse kant een prachtig versierde zitplaats voor de directe familieleden. In het midden staan de buffels en varkens die later geslacht zullen worden. Tijdens het eten en drinken - wat we krijgen aangeboden - kijken we naar verschillende defilés van familie en gasten. Tot slot zien we dat de varkens ter plekke worden geslacht. Het is alsof ik in een film ben terechtgekomen....
Tom en ik nemen afscheid van de anderen waarna wij een guesthouse opzoeken om te overnachten. We slapen deze nacht in een Tongkonan :-)

  • 01 April 2015 - 14:49

    Hans En Jeanet:

    Hoi Margreet
    Jeetje zeg je noemt het cultuur snuiven
    maar ook een beetje luguber allemaal .
    Toch snuiven jullie van alle culturen en mooie plekjes van het land petje af hoor
    We genieten nog steeds van jullie verhalen
    en dan straks bij thuis komst al de foto's die we nog te goed zijn hahaha
    geniet samen heerlijk verder want voor Tom komt het einde alweer in zicht
    Lieve groetjes van ons xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Nog een maand dan begint mijn grote avontuur. Stiekem was ik wel eens een beetje jaloers als Tom over zijn backpackervaringen vertelde. tja, eigenlijk zou ik dat ook wel willen... Met Gerrit maakte ik ook al prachtige reizen, maar die hield toch wel meer van een georganiseerde reis, en ik vond dat ook prima! En ja, wat hebben wij samen veel mooie reizen gemaakt. Van kamperen tot een fantastische reis met onze vrienden Jan en El naar Zuid Afrika. En niet te vergeten onze reizen naar Egypte met de kinderen. Na Gerrit zijn overlijden zijn dit 'Gouden' herinneringen. Tom pikte de boodschap van mijn grote wens om te backpacken op en de bedoeling was dat Tom mij de grondbeginselen van het backpacken in 3 weken zou leren. Hij zette mij aan het werk om eens uit te zoeken waar ik naar toe zou willen. Zijn reisfoto's konden mij wellicht op een idee brengen.... Hihi, ik was wel even zoet.... Op een ochtend werd ik wakker- wellicht na een mooie droom (reis)-met het idee om zelf eerst te gaan backpacken. Wel met de wens dat Tom ook 3 weken zou komen en mij alsnog mooie plekjes zou laten zien. Zo gezegd zo gedaan. Ik vind het reuze spannend, maar heb er onwijs veel zin in. Ik ben nu nog volop bezig met de voorbereidingen, wat erg leuk is. En vandaag dan mijn dagboek aangemaakt. Nog 36 nachtjes slapen

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 14753

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 29 April 2015

huidige reis

Landen bezocht: