Lekke achterband - Reisverslag uit Batutumonga, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu Lekke achterband - Reisverslag uit Batutumonga, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu

Lekke achterband

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

01 April 2015 | Indonesië, Batutumonga

De ochtend begint met een prachtige zonsopgang. Daarna op de scooter noordelijker om wat dorpjes te bezichtigen. We komen uit bij een dorpje waar druk wordt gewerkt op de rijstvelden. Hier genieten we langere tijd van de hardwerkende Insonesiers. Fantastisch om een deel van het proces te zien hoe rijst wordt verbouwd, voordat ik het op mijn bord heb...
Als we een bocht omgaan hoor ik gejoel van kinderen. Als we om het hoekje kijken zien we jonge mannen met een bamboe draagbaar waarop een overleden opa in een soort ronde koker het middelpunt is van strijdende mannen. Er wordt gelachen en aangemoedigd. Vanuit de traditie is het om de dode 'wakker te maken'. We worden uitgenodigd om mee te lopen als opa wordt bijgezet in zijn rotsgraf. Lopend, duwend en trekkend wordt opa meegenomen een kilometer de berg op en in de rots geplaatst.
Op weg naar Rantepao, na een flinke hobbelige weg met kuilen - drempels zijn niet nodig - laat de achterband van onze scooter het afweten. De eigenaar wil ons een uur naar een dorpje laten lopen voor reparatie. Tja, dan kent hij Tom nog niet... Voor dat ik t weet zit ik in een auto met een paar Nederlandse toeristen en Tom rijdt op een andere scooter achter mij. Met wat koekjes, water en geld voor een andere band gaat de eigenaar aan de wandel met de scooter naar het dorpje.
Vanavond met de bus terug naar Makassar, waar we morgen om 10.00 uur het vliegtuig pakken naar Baubau.

  • 01 April 2015 - 13:51

    Angelique:

    Lieve Margreet en Tom
    Wat een mooie verhalen hebben jullie aldoor. Bijna jaloers op te worden !
    Geniet er lekker van en succes met reizen. x

  • 01 April 2015 - 15:29

    Joke:

    Wat een indrukwekkende verhalen allemaal. Het is telkens een genot om ze te lezen. Veel plezier de komende 3 weken.

  • 01 April 2015 - 20:31

    Coby:

    Margreet,wat een leuke verhalen schrijf je elke dag, het is gewoon genieten.

    WIJ wensen je nog heel veel plezier samen met Tom.

  • 01 April 2015 - 23:47

    Leony:

    Hallo moeder en zoon. Geweldig wat jullie meemaken en zien. Maar ook wat jullie zelf presteren. Vooraf wel goed gewandeld e geklommen denk ik. Die kokende. Modder is wel wat eng!!
    Hoe is het mogelijk dat er nog zoveel rijkdom is als jullie die begrafenissen omschrijven en dan nog naar de graftombes. Nogmaals indrukwekkend.
    Geniet met teugen liefs Leony.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Nog een maand dan begint mijn grote avontuur. Stiekem was ik wel eens een beetje jaloers als Tom over zijn backpackervaringen vertelde. tja, eigenlijk zou ik dat ook wel willen... Met Gerrit maakte ik ook al prachtige reizen, maar die hield toch wel meer van een georganiseerde reis, en ik vond dat ook prima! En ja, wat hebben wij samen veel mooie reizen gemaakt. Van kamperen tot een fantastische reis met onze vrienden Jan en El naar Zuid Afrika. En niet te vergeten onze reizen naar Egypte met de kinderen. Na Gerrit zijn overlijden zijn dit 'Gouden' herinneringen. Tom pikte de boodschap van mijn grote wens om te backpacken op en de bedoeling was dat Tom mij de grondbeginselen van het backpacken in 3 weken zou leren. Hij zette mij aan het werk om eens uit te zoeken waar ik naar toe zou willen. Zijn reisfoto's konden mij wellicht op een idee brengen.... Hihi, ik was wel even zoet.... Op een ochtend werd ik wakker- wellicht na een mooie droom (reis)-met het idee om zelf eerst te gaan backpacken. Wel met de wens dat Tom ook 3 weken zou komen en mij alsnog mooie plekjes zou laten zien. Zo gezegd zo gedaan. Ik vind het reuze spannend, maar heb er onwijs veel zin in. Ik ben nu nog volop bezig met de voorbereidingen, wat erg leuk is. En vandaag dan mijn dagboek aangemaakt. Nog 36 nachtjes slapen

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 14763

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 29 April 2015

huidige reis

Landen bezocht: