Boten, scooters en onderwaterwereld - Reisverslag uit Pulau Tomia, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu Boten, scooters en onderwaterwereld - Reisverslag uit Pulau Tomia, Indonesië van Margreet - WaarBenJij.nu

Boten, scooters en onderwaterwereld

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

03 April 2015 | Indonesië, Pulau Tomia

Tom heeft een scooter weten te regelen, ondanks dat er in Baubau geen scooterverhuur is. We tuffen naar een strandje waar we mooi kunnen snorkelen. We kijken uit over een helder blauwe zee, wit strand en palmbomen rondom ons bamboe strandhutje. Terug in ons hotel, tassen pakken en naar de nacht boot die ons in 10 uur naar het eiland Tomia zal brengen. De houten boot heeft een soort van lange tafels staan met matjes waarop we op de lange laag kunnen slapen. Zo ook onder de tafel. Tom en ik klimmen naar het dek, waar wij die nacht slapen onder een prachtige sterrenhemel en genieten van de opkomende zon. Vlakbij de haven aangekomen kan de grote schuit niet verder door het lage tij. Midden op zee stappen we over op een kleine schuit die ons naar de wal brengt. Hier klimmen we op de kant. Even later zitten we bepakt en bezakt achterop een scooter naar ons guesthouse. Dezelfde dag gaat Tom duiken en ik kan op diezelfde plek snorkelen. Ik heb nog nooit zoveel vis en zoveel verschillende kleuren en soorten koraal gezien.
De volgende ochtend vroeg op pad om opnieuw te duiken en te snorkelen. Er staat veel stroming wat ervoor zorgt dat het resultaat wat minder is.
Om een uur of 3 stappen we op de scooter van Ahmad, de duikgids, om zo'n 25 km te rijden naar een mooi strandje. Halverwege voelt de weg wel erg hobbelig en denk ik aan een lekke band... Als we even stoppen om te kijken blijkt Tom met rijden toch een scherp steentje over het hoofd te hebben gezien ;-) Hij rijdt terug naar het dorpje waar we net voorbijkwamen en ik loop er achteraan. Tom staat blij met zijn duim omhoog en ik zie dat de scooterreparateur de binnenband er al bijna uit heeft. We hebben dus veel mazzel dat we op tijd waren gestopt. Nadat hij het gat heeft gevonden, legt hij er een stukje rubber op. Vervolgens gaat er een rond zilverkleurig plaatje op, terwijl de binnenland onder een grote drukpers ligt. Daarboven op een cilindervormig koker met vuur. De drukpers wordt aangedraaid waarna er een emmer (twee helften) omheen wordt gezet. Na 20 minuten is het rubber aan elkaar gesmolten. We betalen nog geen euro en gaan weer op weg. We kunnen nog even snorkelen en zien onder andere een zeeslang, een aantal schildpadden en koraalduivels. We genieten tot slot van een fantastische maaltijd in ons guesthouse.

  • 11 April 2015 - 16:15

    Wim Van Der Meer:

    Tjo, zo een ingenieuze manier van banden plakken hebben wij hier niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Nog een maand dan begint mijn grote avontuur. Stiekem was ik wel eens een beetje jaloers als Tom over zijn backpackervaringen vertelde. tja, eigenlijk zou ik dat ook wel willen... Met Gerrit maakte ik ook al prachtige reizen, maar die hield toch wel meer van een georganiseerde reis, en ik vond dat ook prima! En ja, wat hebben wij samen veel mooie reizen gemaakt. Van kamperen tot een fantastische reis met onze vrienden Jan en El naar Zuid Afrika. En niet te vergeten onze reizen naar Egypte met de kinderen. Na Gerrit zijn overlijden zijn dit 'Gouden' herinneringen. Tom pikte de boodschap van mijn grote wens om te backpacken op en de bedoeling was dat Tom mij de grondbeginselen van het backpacken in 3 weken zou leren. Hij zette mij aan het werk om eens uit te zoeken waar ik naar toe zou willen. Zijn reisfoto's konden mij wellicht op een idee brengen.... Hihi, ik was wel even zoet.... Op een ochtend werd ik wakker- wellicht na een mooie droom (reis)-met het idee om zelf eerst te gaan backpacken. Wel met de wens dat Tom ook 3 weken zou komen en mij alsnog mooie plekjes zou laten zien. Zo gezegd zo gedaan. Ik vind het reuze spannend, maar heb er onwijs veel zin in. Ik ben nu nog volop bezig met de voorbereidingen, wat erg leuk is. En vandaag dan mijn dagboek aangemaakt. Nog 36 nachtjes slapen

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 14769

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 29 April 2015

huidige reis

Landen bezocht: