De uitdaging... - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Margreet - WaarBenJij.nu De uitdaging... - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Margreet - WaarBenJij.nu

De uitdaging...

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

14 Maart 2015 | Thailand, Mae Hong Son

Sinds gisteren ben ik in het dorpje Mae Hong Son. De grootste uitdaging vond ik om hierheen te gaan zonder iets te hebben geboekt voor de nacht. In het busje raak ik in gesprek met een Poolse moeder en dochter. Zij hebben ook nog niets geboekt en ik vraag of ik met hun op kan lopen. Daarnaast spreek ik met een stel wat zit te wachten op een busje. Ik krijg van hun een tip voor een hostel en hun routekaart van het stadje. Na wat omzwervingen en vragen komen we aan in een hostel, matras op de grond, een ventilator, handdoek, kussen en een dunne sprei.
De Poolse moeder stelt voor om met elkaar een auto te huren om naar de kleine dorpjes in de Bergen te rijden om te zien hoe de mensen daar leven. Ik ben natuurlijk gelijk voor. We weten nog een Amerikaan uit het busje enthousiast te maken en voor een klein prijsje zijn we de hele middag, tot een uur of half acht onder de pannen. We rijden naar de dorpjes, Meo Pang Tong, Mac aw Snan en Red Karen. Over de bergen bij deze dorpjes ligt Birma. Onderweg worden we regelmatig gecontroleerd door het leger of de politie. Er wordt gecontroleerd of er illegalen uit in ons busje zitten uit Birma.
Onderweg stopt de chauffeur om ons theeplanten te laten zien, koffieplanten en knoflook. Natuurlijk volgt er ook even een stop bij een theewinkeltje langs de weg om te proeven. Op Chinese wijze wordt er thee voor ons gezet, het is heerlijk. Mijn medereisgenoten kopen wat en even later zien we ook de chauffeur lopen met een tasje. Thee gekocht van zijn commisie. Daarna bekijken we uitgebreid een ' Chinees' dorp. Het zijn Chinezen die gevlucht zijn en zich hier hebben gevestigd en leven onder andere van het verbouwen van thee. Bijzonder om te zien hoe anders de mensen hier leven... Overdag lijkt er weinig te doen. In de ochtend en in de middag wordt er gewerkt op de theeplantages, als het wat minder heet is. De theeplanten worden laag gehouden en de kleine blaadjes worden geoogst. De mensen zijn arm, maar lijken wel tevreden. We rijden ook langs plantages waar groenten verbouwd wordt. De koning en koningin zijn actief in het opzetten van projecten. Waar nu thee staat stonden eerst drugs planten, cocaine etc
In het volgende dorp, staan kleine biggen aan een touwtje vast en maken ruzie met de kippen die om hun heen lopen. De kinderen zien eruit als kleine schooiertjes. Ook zie ik een jongen spelen met een stokje met een touwtje eraan. Hij orobeert deze over een tak van een boom te gooien. Ik moet even denken aan al het speelgoed van Eefje. Hier niets van dit alles. Wel zie ik de kinderen overal voetballen.
De laatste stop is bij een koffie brander. Ik zie hoe koffiebonen groeien en hoe deze ter plekke worden gebrand. Er staat ook bamboe op het erf,meters hoog en zo dik als een dames middel ( slanke dame). Indrukwekkend. Na een kopje thee, stappen we moe en voldaan in onze prive taxi. Het was een fantastische dag!!!! 's avonds ga ik uit eten met moeder en dochter. Grappig, moeder is even oud als ik en haar dochter even oud als Linda.
Vandaag op pad om de tempels te zien in dit stadje. Ze hebben een meer Birmeese stijl. Mooi om de verschillen te zien van degene die ik de afgelopen weken heb gezien. Het is om een uur of 11 al 40c en ik besluit om een paar uurtjes te lezen op een schaduwplekje bij een tempel. Morgen met het busje terug naar Pai.
Groetjes aan iedereen!!!

  • 14 Maart 2015 - 12:11

    Joke:

    Mooi verhaal weer. Zo te lezen, geniet je nog steeds. Nog even en dan kun je Tom verwelkomen.

  • 14 Maart 2015 - 13:47

    Marijke:

    Volgens mij zit je nu helemaal in je reis en kan genieten van al het moois en de contacten.
    Nog een fijne reis.
    Warme groet x

  • 14 Maart 2015 - 15:58

    Cilia:

    Hoi
    Fijn om weer even van je te horen, het was me wat te stil de laatste dagen.
    Gelukkig heb je een internetcafe gevonden.
    Volgens mij begin je het al aardig onder de knie te krijgen, het backpacken.
    Geniet ervan!!!

  • 14 Maart 2015 - 17:56

    Mariska:

    Lieve Margreet,
    Ik sluit mij even aan bij de vorige reactie. Inmiddels lijkt het erop of je al jaren aan het backpacken bent want je lijkt al aardig je draai te kunnen vinden. Het werd inderdaad tijd om weer wat van je te horen. Je maakt ons elke keer weer nieuwsgierig want je schrijft ook heel gezellig maar je komt ook van alles tegen, het lijkt me soms ook heel spannend. Dikke knuffel van Mariska

  • 14 Maart 2015 - 22:33

    Linda:

    Hey Margreet,

    Hier even een berichtje van je nieuwe collega. Wat gaat de tijd toch snel hé. Afgelopen donderdag was de derde keer dat ik in Schoorl was, met Ellen, want Jan is inmiddels weer zieker geworden. Het is nog rustig, maar er gaan nog wat acties komen om de loop er een beetje in te krijgen. Ik heb je reisverslagen gelezen en ik hoop er nog meer te lezen. Ik wens je een fijne tijd en geniet er volop van.

    Groetjes, Linda X

  • 15 Maart 2015 - 18:05

    Margreet:

    Wat weer een mooi verslag, wat zie en doe je veel. En leuk dat je steeds andere mensen ontmoet en mee op trekt. Top Margreet. Fijne reis verder en tot je volgende verslag, erg leuk om te lezen.

  • 15 Maart 2015 - 21:00

    Frank:

    Hoi mam zo te zien aan je verhalen vermaak je weer prima. Na een lekker bakkie thee (zeker geen straf voor jou) kun je er weer vol tegen aan!! Nog even en dan ga je samen met Tom op pad en dan wil ie jou wat kneepjes leren maar volgens mij heb je jezelf al naar een niveau 3 backpacken gebracht .! Maar goed we gaan voor de beker toch ;)!!

    Groetjes uit Heiloo

    Frank en Sandra

  • 16 Maart 2015 - 17:27

    Willem:

    Lieve Margreet,
    wat een fantastische belevenissen maak jij allemaal mee.Je zou er jaloers op worden.
    We lezen ze met veel plezier en proberen ons er een voorstelleing van te maken.
    We wensen je verder een fijne en enerverende reis toe en tot schrijfs.

    lieve groet,willem+coby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Nog een maand dan begint mijn grote avontuur. Stiekem was ik wel eens een beetje jaloers als Tom over zijn backpackervaringen vertelde. tja, eigenlijk zou ik dat ook wel willen... Met Gerrit maakte ik ook al prachtige reizen, maar die hield toch wel meer van een georganiseerde reis, en ik vond dat ook prima! En ja, wat hebben wij samen veel mooie reizen gemaakt. Van kamperen tot een fantastische reis met onze vrienden Jan en El naar Zuid Afrika. En niet te vergeten onze reizen naar Egypte met de kinderen. Na Gerrit zijn overlijden zijn dit 'Gouden' herinneringen. Tom pikte de boodschap van mijn grote wens om te backpacken op en de bedoeling was dat Tom mij de grondbeginselen van het backpacken in 3 weken zou leren. Hij zette mij aan het werk om eens uit te zoeken waar ik naar toe zou willen. Zijn reisfoto's konden mij wellicht op een idee brengen.... Hihi, ik was wel even zoet.... Op een ochtend werd ik wakker- wellicht na een mooie droom (reis)-met het idee om zelf eerst te gaan backpacken. Wel met de wens dat Tom ook 3 weken zou komen en mij alsnog mooie plekjes zou laten zien. Zo gezegd zo gedaan. Ik vind het reuze spannend, maar heb er onwijs veel zin in. Ik ben nu nog volop bezig met de voorbereidingen, wat erg leuk is. En vandaag dan mijn dagboek aangemaakt. Nog 36 nachtjes slapen

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 14820

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 29 April 2015

huidige reis

Landen bezocht: